Duitsland is erg populair onder Nederlanders die graag op fietsvakantie gaan. Per trein en fiets naar Duitsland reizen is vrij eenvoudig. Zeker als je het vergelijkt met landen als Frankrijk of Spanje. In Duitsland kan je op vrij veel treinen je fiets vervoeren en op een dag lange afstanden met de trein en fiets afleggen. Ook de kosten maken per trein en fiets reizen naar Duitsland erg interessant. Je kan vaak voor weinig geld ver komen. Je kunt al vanaf €29,90 met je fiets op de trein naar Duitsland reizen.

Op welke treinen in Duitsland mag je met je fiets reizen?

Er rijden erg veel soorten treinen in Duitsland en naar Duitsland. Maar op welke treinen in Duitsland mag je met je fiets reizen? Voor elke soort treinen zijn er aparte voorwaarden en regels. Indien je jouw fiets demonteert (het voorwiel eruit haalt) en een fietshoes over de fiets doet mag je fiets op elke trein mee. Je fiets wordt dan namelijk als bagage gezien. Een fietshoes kan je kopen bij de fietsvakantiewinkel. Ook hebben ze daar goede fietskaarten voor Duitsland. Heb je geen zin om je fiets te demonteren en een fietshoes mee te nemen op reis? Dan ben je afhankelijk van treinen waar je een fiets in mag meenemen. In grote lijnen kan je de treinen die in en naar Duitsland rijden in drie soorten indelen. Zo heb je de A, B en C-categorie treinen.

A-categorie treinen

Onder A-categorie treinen vallen alle hogesnelheidstreinen. Denk daarbij aan de ICE treinen die binnen Duitsland rijden maar ook internationaal (zoals vanaf bijvoorbeeld Amsterdam naar Duitsland). Ook de TGV vanaf Frankfurt naar Parijs is een categorie A trein evenals de Thalys die van Keulen en Aachen naar Parijs rijdt. Op de A-categorie treinen mag je geen fietsen vervoeren. Er zijn geen fietsvoorzieningen aanwezig op deze treinen. Toch is het mogelijk om op de ICE, Thalys en TGV je fiets mee te nemen. Je moet de fiets demonteren (voorwiel eraf halen en soms de trappers). De fiets moet na het demonteren binnen de afmetingen van 120cm bij 90cm vallen. Tevens moet de fiets worden verpakt in een fietshoes of doos. Op deze manier is de fiets niet te herkennen als fiets maar wordt hij beschouwd als pakket. Je kan de fiets kosteloos meenemen (als bagage) en in de entree van de trein plaatsen of het rek dat (bij sommige treinen) gelijk in het rijtuig om de hoek te vinden is. Zo kan je toch je fiets meenemen op de ICE of Thalys!

Voordelen van het reizen met fiets op hogesnelheidstreinen (A-categorie treinen):

  • Op deze manier kan je toch redelijk snel per trein en fiets naar Duitsland reizen.
  • Een fietskaartje of fietsplaatsreservering is niet nodig
  • Je kan online je treintickets boeken (aangezien reservering en ticket voor de fiets niet nodig zijn)

Nadelen van het reizen met fiets op hogesnelheidstreinen (A-categorie treinen):

  • Je moet je fiets demonteren (lastig bij overstappen)
  • Het is nodig om een fietshoes aan te schaffen
  • Hogesnelheidstreinen zijn vaak duurder

De Railjet (afgekort RJ) trein is een hogesnelheidstrein van de ÖBB. Sinds 2016 kan je op sommige RJ treinen je fiets wel meenemen. Je dient daarvoor wel in het bezit te zijn van een fietsplaatsreservering en fietsticket. Een belangrijk traject waar de RJ-trein rijdt is Salzburg – Wenen.

B-categorie treinen

De B-categorie treinen bestaan uit treinen als Intercity’s (IC), Eurocity’s (EC) en de Euronight nachttrein (EN). Deze drie treinen kunnen alle drie fietsen vervoeren. Op de meeste IC-treinen kunnen 12 tot 20 fietsen mee. Over de EC-treinen is het aantal fietsplaatsen beperkt tot 4 stuks. op de EN nachttrein kunnen 8 fietsen worden vervoerd. Al deze treinen moeten worden gereserveerd voor de fiets. Een reservering voor de IC en EC is gratis. Een fietsplaatsreservering voor de EN nachttrein kost €12 per fiets. Deze reservering dient tevens als fietsticket / vervoerbewijs voor de fiets. Reis je puur en alleen met de EN nachttrein, dan heb je dus voldoende aan deze reservering aangezien het een reservering en ticket ineen is. Reis je per IC of EC, dan heb je naast je fietsplaatsreservering nog een fietsticket (vervoerbewijs) voor de fiets nodig. Deze kost €12 bij de NS of €10 bij de Deutsche Bahn (DB). Het fietsticket is 2 weken geldig per enkele reis en mag je (meerdere malen) onderbreken. Je fietsticket bestaat uit twee delen. Een ticket met een prijs erop dat je bij je houdt in de trein en een ticket met een bedrag van €0 dat je aan de fiets vastmaakt. Het is handig dat je een zitplaats bij je fiets in de beurt bemachtigd zodat je de conducteur eenvoudig je tickets kunt tonen en tegelijkertijd je fiets in de gaten kan houden.

Let op! Als je met de EC naar Italië reist, dan heb je een ticket en reservering nodig voor je fiets van €12.

Veruit het grootste deel van de Nederlanders die per trein en fiets naar Duitsland reizen maken gebruik van de Intercity. Zo rijdt er dagelijks om de twee uur een Intercity vanuit Amsterdam naar Berlijn waarop fietsen mee mogen. De IC stopt onder ander in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo voordat hij de grens bij Bad Bentheim (Overijssel) passeert. Indien je naar Zuid-Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk wilt reizen kan je in Osnabrück overstappen. Osnabrück is de eerste halte die je aandoet nadat je de grens bent gepasseerd. Vanuit Osnabrück rijden er rechtstreekse IC treinen naar Stuttgart en Nürnberg en EC treinen naar Basel (via Koblenz).

Door het uitvallen van de City Night Line (CNL) nachttrein in december 2016 is het vervoer per trein en fiets door Duitsland beperkt. De City Night Line van Amsterdam naar München kon 20 fietsen vervoeren. De CNL van Amsterdam naar Basel en Zurich kan er 8 vervoeren. Als je in de avond instapte was je de volgende ochtend op je plek van bestemming zonder overstap, ideaal. Per trein en fiets naar Duitsland reizen is door het uitvallen van de CNL helaas wat lastiger geworden.

Het uitvallen van de CNL heeft ervoor gezorgd dat de ÖBB de Euronight nachttrein is gaan inzetten. Helaas rijdt deze nachttrein niet vanuit Nederland. Je moet in Düsseldorf opstappen om naar München, Salzburg, Kufstein of Innsbruck (richting Italië) te reizen. De EN die vanuit München naar Italië rijdt kan helaas geen fietsen vervoeren. Wil je per trein en fiets naar Italië, dan kan je met de EC van München naar Venetië of Verona/Bolzano reizen.

Voordelen van het reizen met fiets op Intercity treinen (B-categorie treinen):

  • Het betreft redelijk snelle treinen (200km per uur)
  • Treinkaartjes zijn vrij goedkoop
  • Het aantal overstappen is beperkt

Nadelen van het reizen met fiets op Intercity treinen (B-categorie treinen):

  • Reserveringen voor de fiets zijn verplicht dus moet je op tijd reserveren
  • Online reserveren is niet mogelijk
  • In het hoogseizoen reizen is vroeg boeken (minimaal 2 a 3 maanden vooruit)

C-categorie treinen

De laatste categorie treinen is de C-categorie. Hieronder vallen de regionale trein. Ze worden vaak afgekort met RE, R, IR of REX. Op deze treinen kan je terecht zonder reservering. Je kunt gewoon de trein binnenstappen en je fiets in de entreehal plaatsen. Wel heb je een vervoerbewijs voor de fiets nodig. Deze kost €12 of €10 als je reis onderdeel is van een internationaal traject of €6 als je alleen binnen Duitsland op regionale treinen reist (1 dag geldig).

Voordelen van het reizen met fiets op regionale treinen (C-categorie treinen):

  • Reserveren is niet nodig/hoef niet/kan niet.
  • Je kunt zo opstappen dus bent flexibel en kunt op korte termijn plannen
  • Erg goedkoop (SchönensWochenendeTicket of regioticket)
  • Fietskaartjes haal je in Duitsland eenvoudig uit de automaat (of aan loket).

Nadelen van het reizen met fiets op regionale treinen (C-categorie treinen):

  • Lange reistijd, regionale treinen stoppen veel
  • Veel overstappen als je ver wilt komen

Reizen met je fiets in de trein tijdens de spits

Normaal gesproken is het niet toegestaan om met je fiets in de trein tijdens de spits te reizen. Dit geldt gelukkig alleen van nationale reizen. Indien je reis deel uitmaakt van een internationale reis, dan mag je wel met je fiets in de trein reizen tijdens spitsuren. Dus wil je per trein en fiets naar Duitsland reizen, dan mag je op elk gewenst moment van de dag je fiets vervoer in de trein. Uiteraard dien je wel aan te kunnen tonen dat je een internationale reis maakt. Ook moet je een vervoerbewijs (fietskaartje / fietsticket) hebben.

Let erop dat je tijdig je reservering voor je fiets maakt aangezien de fietsplaatsen erg beperkt beschikbaar zijn. Zeker in het zomerseizoen (juni t/n augustus) zitten treinen als de EN en EC erg snel vol.

Fietskaartjes (fietstickets) en fietsplaatsreserveringen

Je bent altijd verplicht om naast je eigen treinticket naar Duitsland ook een vervoerbewijs voor je fiets te hebben als je met je fiets in de trein reist. Reis je alleen per regionale treinen, dan volstaat een fietskaartje (fietsticket). Reis je ook met een trein die gereserveerd moet worden zoals de IC of EC, dan heb je ook een fietsplaatsreservering nodig.

Reis je alleen met de EN nachttrein, dan is je reservering tegelijk ook je fietskaartje. Reis je vanuit Nederland naar Düsseldorf om daar op de EN nachttrein te stappen, dan heb je nog een extra fietskaartje nodig voor je aanreis vanuit Nederland naar Düsseldorf.

Wil je per trein en fiets naar Duitsland reizen, dan heb je dus altijd een fietskaartje nodig.

Populaire fietsroutes door Duitsland

Duitsland is een erg populair fietsland onder Nederlanders. Jaarlijks reizen duizenden fietstoeristen richting onze Oosterburen om daar één van de prachtige fietsroutes af te leggen. Veel routes brengen je langs rustgevende rivieren, bergrijke gebieden of wonderschone bussen. Erg populaire fietsroutes door Duitsland zijn de Elbe fietsroute, de Donau fietsroute en de Bodensee fietsroute.

Meer weten over het reizen per trein en fiets naar Duitsland?

Wil je nog meer weten over het reizen per trein en fiets naar Duitsland? Op de website van NS-International en DB vind je aanvullende informatie.